René O’s blog – 5. afdeling af Grand Prix 2014.

Grandprix_2

Torsdag den 19. juni var sidste chance. Sidste chance for at forsvare stillingen, sidste chance for at udføre forsømte bedrifter, sidste chance for at gøre en forskel i dette års Grand Prix.

Og chancer var nøjagtig hvad der blev taget i den femte og sidste afdeling af Grand Prix 2014. I samme sekund, som løbet blev givet frit efter Kærsholm, blev der åbnet. Det var Denis Sørensen fra gult hold, som var først til at skabe ravage i feltet frem mod spurten ved Mou. Tempoet blev skruet voldsomt i vejret, men ingen lagde sig frivilligt på ryggen i denne afgørende afdeling. Det blev sædvanen tro et stort felt, som kom samlet mod byskiltet. Sort hold havde dog lagt en klokkeklar taktik før starten: Der skulle satses med alle brikker på den første spurt. Med kun fire ryttere med i dagens væddeløb blev det et mål i sig selv at holde et stærkt gult hold væk fra adenpladsen i den samlede stilling. Med nogle hurtige point tidligt på etappen ville opgaven blive mere overkommelig. Omkring halvanden kilometer før mål var et perfekt sort sprintertog kørt i stilling med alle fire mand. Og resultatet udeblev da heller ikke, da Michael Vilsbøll, René Olesen og Martin Nymann sikrede de tre bedste placeringer. 1-0 til sort hold!

Der skulle gå nogen tid endnu før gult hold for alvor stemplede ind. Det var grønt og rødt hold, som først viste engagement efter Mou og i fællesskab forsøgte at etablere et udbrud. Med to mand fra hvert hold og Lars Abildgaard som iværksætter forsøgte disse fire musketerer at stikke af på det måske sværeste stykke landevej i hele Nordjylland: Ny Høstemarkvej. Sværest simpelthen fordi man på dette snorlige og uendelige stykke vej har en udsigt på flere kilometer. Det er med andre ord ikke muligt at slippe ud af syne, og et kontrollerende felt havde da også godt styr på afstikkerne. Da flere ryttere forsøgte at komme op til firkløveret blev hovedfeltet efterhånden trukket med op, og det hele var atter samlet.

Næste bedrift indtraf ved krydset mellem Ny Høstemarkvej og Vildmosevej. Her udnyttede René Olesen fra sort hold det skarpe sving til at slå et hul. Det var stadig meget langt fra mål og nogle (inklusiv René Olesen) vil måske sige, at det var hovedløst. Hvis to-tre andre havde taget udfordringen op ville det muligvis have set anderledes ud, men ingen havde umiddelbart lyst til at prøve kræfter med det projekt. René kørte solo i de 4-5 kilometer til Nørre Kongerslev, hvor han blev hentet på bakken op til byskiltet.

Mellem Nørre Kongerslev og Komdrup samlede gult hold kollektivt stafetten op og satte et massivt pres med tre mand i front: Morten Sørensen, Dennis Sørensen og Jesper Veje. Feltet bed tænderne sammen og det lykkedes aldrig at få tyndet ud for alvor. I stedet forsøgte René Olesen fra sort hold sig atter efter Komdrup, hvor holdkammeraten Jens Harregaard blev brugt som springbræt 50 meter foran feltet. Heller ikke denne satsning kunne føres til ende. Snart var der samling og nu skulle kræfterne gemmes til Louisendal bakken, hvor der var point at hente i bakkespurten.

Netop bakkespurten på Louisendal er en oplagt mulighed for udbrud for dem, som har kræfter til at holde presset efter spurten. Selvom det ikke virkede som om et egentlig udbrud var hensigten, knækkede feltet dog over i to på bakken. Michael Vilsbøll fra sort hold tog maksimum point efterfulgt af Steen Lind fra gult hold og Martin Nymann fra sort hold. Det så indtil videre ud som om sort hold var meget opsat på at få maksimalt udbytte ud af sine fire deltagere.

Grønt hold havde på dette tidspunkt ingen ryttere blandt de 11 forreste. Men efter flot tempokørsel fra især grønt hold lykkedes det anden gruppe at nå op til de forreste før Lillevorde. Her mente René Olesen atter at det var tid til et udbrudsforsøg – denne gang med følge af Michael Førby fra rødt hold. Men heller ikke denne gang resulterede forsøget i andet end trætte ben. Rigtig spændende blev det dog for alvor på den absolut sidste stigning i årets Grand Prix: Svinetruget i Klarup. Her blev feltet flået fra hinanden og helt i front fik Michael Førby fra rødt hold og Jesper Veje fra gult hold slået et fornuftigt hul. Det så netop så tilpads indbydende ud, at René Olesen satte sine sidste kræfter ind på at opnå kontakt til duoen. Det lykkedes og sammen kom de tre samlet over toppen med et stabilt men højt tempo sat af Jesper Veje.

Men for fjerde gang på samme dag måtte René Olesen se sig hentet. De tre forreste blev atter til 11 og afgørelsen skulle findes i en spurt. Det blev Michael Vilsbøll fra sort hold, som gjorde rent bord i sidste afdeling ved også at vinde etappen – suverænt kørt af den nye allrounder! Steen Lind og Jesper veje (begge fra gult hold) tog henholdsvis anden- og tredjepladsen. Hvis sort hold muligvis fortjener fighterpokalen på femte etappe, så kan gult hold høste æren for største effektivitet målt i point.

Og således fandt én af forårets store sportsbegivenheder sin afslutning. Grand Prix 2014 var kørt til ende. Til slut skal der fra pressekorpset lyde et stort tillykke til rødt hold for den samlede sejr. Tillykke vil jeg også sige til alle, som har kørt med og gjort arrangementet til, hvad der efter min mening har været det hidtil bedste Grand Prix i klubbens historie.

Du kan se pointfordelingen og den samlede stilling i vedhæftede Excel fil.


 Download Grand Prix 2014

Oprettet d. 24. June 2014

Skriv en kommentar